Identiteit, missie & visie

Identiteit van de school

De identiteit van onze school is geworteld in de katholieke traditie, maar wordt verrijkt door onze openheid naar andere geloven en overtuigingen. We vieren christelijke feesten met toewijding, maar staan ook stil bij de diversiteit van religies in onze samenleving. Respect, waarden, en gemeenschapszin vormen de kern van ons dagelijks leven op school. Hierdoor bieden we een leeromgeving die niet alleen academische kennis bevordert, maar ook persoonlijke groei, respect en begrip voor anderen aanmoedigt.

Onze slogan is: “Leren voor, door en van elkaar “

Leren voor elkaar: We moedigen leerlingen aan om te leren met het doel anderen te helpen en bij te dragen aan de gemeenschap. Dit benadrukt het belang van altruïsme en verantwoordelijkheid binnen onze school.

Leren door elkaar: We stimuleren samenwerking en teamwork, waarbij leerlingen elkaar ondersteunen en gezamenlijk uitdagingen aangaan. Dit bevordert niet alleen academische prestaties, maar ook sociale vaardigheden en onderlinge relaties.

Leren van elkaar: We erkennen dat iedereen unieke kennis en ervaringen meebrengt. Door open te staan voor de inzichten en perspectieven van anderen, verrijken we elkaars leerproces en bevorderen we een cultuur van respect en inclusiviteit.

Samen creëren we een dynamische en ondersteunende leeromgeving waarin iedereen de kans krijgt om te groeien en te bloeien.

Visie

De Vijfhoeven streeft ernaar een vooraanstaande onderwijsinstelling te zijn die bekend staat om haar betrokkenheid bij het vormen van een hechte, ondersteunende gemeenschap. Wij geloven dat leren een wederzijds proces is dat zowel individuele groei als gemeenschapsontwikkeling bevordert. In onze visie:

Samenwerking en gemeenschap: Wij zien onze school als een plek waar leerlingen, docenten, en ouders actief samenwerken. Door een cultuur van samenwerking te cultiveren, willen we een gemeenschap opbouwen waarin iedereen zich gewaardeerd en ondersteund voelt.

Inclusiviteit en diversiteit: Wij streven naar een omgeving waarin de unieke bijdragen van ieder individu worden erkend en gewaardeerd. Door open te staan voor diverse perspectieven, bereiden we onze leerlingen voor op een multiculturele wereld en versterken we het begrip en de tolerantie binnen onze gemeenschap.

Persoonlijke en academische Groei: Onze visie is om leerlingen te inspireren om hun volledige potentieel te bereiken, zowel academisch als persoonlijk. We moedigen hen aan om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces en dat van anderen, wat resulteert in zelfverzekerde, verantwoordelijke en betrokken burgers.

Ethisch besef en verantwoordelijkheid: Wij willen dat onze leerlingen niet alleen kennis vergaren, maar ook leren hoe ze een positieve bijdrage kunnen leveren aan de samenleving. Door ethisch besef en verantwoordelijkheid centraal te stellen, bereiden we hen voor om niet alleen succesvolle individuen te worden, maar ook waardevolle leden van de gemeenschap.

In lijn met onze slogan "Leren voor, door en van elkaar," willen we een leeromgeving creëren die gekenmerkt wordt door respect, wederzijdse steun en voortdurende persoonlijke en gemeenschappelijke ontwikkeling. Deze visie ondersteunt onze missie om een dynamische, collaboratieve en inclusieve onderwijsinstelling te zijn waar iedereen de kans krijgt om te groeien en te bloeien.